کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان

کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان

کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مسعود روحی هستم و در زمینه درمان بیماریهای گوارشی و نشیمنگاهی فعالیت می کنم. برای اطلاع رسانی بیشتر در باره این بیمارها و فراهم کردن دسترسی بهتر بیماران به پزشکان متخصص و زبده، سایت کلینیک سامان ایجاد شده است. شما می توانید با مراجعه به سایت و شماره گیری تلفن های سایت با پزشکان متحصص این بیماریها در تماس باشید و مشکلات خودتان را با آنها در میان بگذارید.
مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان آماده است تا بیماری شما را در کمترین زمان و به صورت ریشه ای درمان نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کلینیک سامان تماس بگیرید.

  • ۰
  • ۰

روش های درمان هموروئید در نوع خود متنوع است. اگر هموروئید درمان نشود مشکلاتی را به وجود می آورد. ما اینجا در مورد روش های درمان هموروئید با شما حرف خواهیم زد. انواع مختلف هموروئید معمولا پس از چند روز خودشان را نشان می دهند. اما درمان‌ های زیادی وجود دارند که می‌ توانند خارش و ناراحتی را کاهش دهند. ایجاد تغییرات غذایی ساده و عدم فشار بردر هنگام توالت اغلب توصیه می‌ شود.

هموروئید خارجی می‌ تواند بسته به شدت بیماری چند روش درمانی داشته باشد. پزشک شما ممکن است بپرسد که آیا شما نسبت به انواع خاصی از داروها یا درمان‌ ها حساسیت دارید یا خیر. آیا درمان خاصی را برای درمان خود در اولویت می دانید؟

هموروئید معمولا با کمک مطالعه پیشینه پزشکی و معاینه فیزیکی بیمار تشخیص داده شود. هموروئید خارجی معمولا آشکار و به راحتی در بیرون آنال مشاهده می شود. به خصوص اگر لخته خون تشکیل شده‌ باشد. ممکن است متخصص بالینی شما یک تست دیجیتال برای بررسی خون در مدفوع انجام دهد. اگر شواهدی از خونریزی رکتوم یا خون میکروسکوپیک در مدفوع وجود داشته باشد، او همچنین ممکن است مجرای مقعد را با یک لوله پلاستیکی کوتاه با نور روشن بررسی کند. سگموئیدوسکوپی قابل‌ انعطاف یا کولونوسکوپی ممکن است برای رد علل دیگر خونریزی مانند پولیپ‌ های کولورکتال یا سرطان به ویژه در افراد سن بالا انجام شود.

درمان هموروئید

انواع مختلف هموروئید و روش های درمان هموروئید معمولا پس از چند روز خودشان را نشان می دهند. اما درمان‌ های زیادی وجود دارند که می‌ توانند خارش و ناراحتی را کاهش دهند. ایجاد تغییرات غذایی ساده و عدم فشار بردر هنگام توالت اغلب توصیه می‌ شود.

کرم‌ ها،  پمادها و شیاف که شما از آن ها استفاده می کنید، از داروخانه‌ ها بدون تجویز تهیه می‌ شوند. آن‌ ها می‌ توانند برای تسکین هر گونه تورم و ناراحتی استفاده شوند. اگر درمان بیشتری مورد نیاز باشد، به نوع همورئید و محل ظاهر شدن همورئید در مجرای مقعد بستگی دارد. با توجه به اینکه هموروئید در ناحیه بیرونی مقعد، یا دو سوم بالایی مقعد شما قرار دارد درمان نیز متفاوت خواهد بود. سومین بخش شامل اعصاب است که می‌ تواند درد را انتقال دهد در حالی که دو سوم بالایی، آن دردها را ندارند.

درمان‌ های غیر جراحی برای هموروئید در قسمت تحتانی مجرای مقعد احتمالا بسیار دردناک است، زیرا اعصاب در این ناحیه می‌ تواند درد را تشخیص دهند. در این موارد، جراحی هموروئید معمولا توصیه می‌ شود. درمان‌ های مختلف برای هموروئید در زیر آورده شده‌ اند.

تغییرات رژیم غذایی و مراقبت از خود: اگر یبوست علت هموروئید شما باشد، باید زمانی که به دستشوئی می‌ روید، مدفوع خود را نرم و منظم نگه دارید. شما می‌ توانید با افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی خود این کار را انجام دهید. منابع خوب فیبر شامل نان، غلات، میوه و سبزیجات است.

همچنین باید مقدار زیادی آب بنوشید و از کافئین پرهیز کنید. هنگام رفتن به توالت از زور دادن به مدفوع خود جلوگیری کنید، چون ممکن است درمان هموروئید را بدتر کنید.

استفاده از دستمال‌ های مرطوب و کاغذ توالت مرطوب، به جای کاغذ توالت خشک، تا پس از بیرون آمدن مدفوع از مقعد، منطقه را با آن به آرامی نوازش و تمیز کنید. بیشتر درباره راه های پیشگیری از یبوست بخوانید.


درمان هموروئید خارجی

هموروئید خارجی می‌ تواند بسته به شدت بیماری چند روش درمانی داشته باشد. پزشک شما ممکن است بپرسد که آیا شما نسبت به انواع خاصی از داروها یا درمان‌ ها حساسیت دارید یا خیر. آیا درمان خاصی یا روش های درمان هموروئید را برای درمان خود در اولویت می دانید؟

هموروئید معمولا با کمک مطالعه پیشینه پزشکی و معاینه فیزیکی بیمار تشخیص داده شود. هموروئید خارجی معمولا آشکار و به راحتی در بیرون آنال مشاهده می شود. به خصوص اگر لخته خون تشکیل شده‌ باشد. ممکن است متخصص بالینی شما یک تست دیجیتال برای بررسی خون در مدفوع انجام دهد. اگر شواهدی از خونریزی رکتوم یا خون میکروسکوپیک در مدفوع وجود داشته باشد، او همچنین ممکن است مجرای مقعد را با یک لوله پلاستیکی کوتاه با نور روشن بررسی کند. سگموئیدوسکوپی قابل‌ انعطاف یا کولونوسکوپی ممکن است برای رد علل دیگر خونریزی مانند پولیپ‌ های کولورکتال یا سرطان به ویژه در افراد سن بالا انجام شود.

برخی درمان‌ های عمومی که پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد شامل بسته‌ های یخ برای کاهش تورم، شیاف یا کرم هموروئید است. این گزینه‌ ها می‌ توانند به افرادی که دارای حالت ملایم‌ تر هموروئید هستند، کمک کنند. اگر یک مورد جدی‌ تر داشته باشید، ممکن است پزشک درمان با یک عمل جراحی را پیشنهاد دهد.

درمان‌ هموروئید خارجی با جراحی شامل:

برداشتن هموروئید خارجی که با نام هموروئیدکتومی شناخته می شود.

سوزاندن بافت هموروئید با فوتو مادون‌قرمز،

لیزر یا انعقاد الکتریکی،

اسکلروتراپی یا باند لاستیکی برای کاهش هموروئید خارجی.

 

درمان هموروئید پس از زایمان

هموروئید یک بیماری رایج در زمان حاملگی و زمان پس از زایمان است. برخی از زنان هموروئید را در اولین زایمان خود تجربه می کنند و در دوران بارداری دیگر نیز دوباره به این بیماری مبتلا می شوند. یعنی در دفعات بعدی بارداری نیز احتمال تجربه هموروئید وجود دارد. البته این بیماری در اکثر مواقع پس از زایمان خود به خود از بین می رود و جای نگرانی نیست. درمان هموروئید پس از زایمان در صورت بودن نیز فقط نیازمند برخی مراقبت ها و اقدامات ساده برای درمان است.

حاملگی با راه های مختلفی باعث ایجاد هموروئید در شما می شود. رشد نوزاد در ناحیه رحم باعث می‌ شود رگ های لگن، ورید‌های پایینی و ورید بزرگ سمت راست تحت فشار زیادی قرار گیرند. این فشار از بازگشت خون به بخش تحتانی بدن جلوگیری می کند،که منجر به بالا رفتن فشار روی ورید‌های زیر رحم می‌ گردد و همین امر باعث بزرگ شدن آن‌ ها می‌ شود.

همچنین در زمان حاملگی، هورمون‌ های پروژسترون افزایش می یابد که آنها نیز منجر به یبوست می شوند و سرعت حرکت روده‌ ها را کمتر می کنند. یبوست معمولا باعث به زور افتادن و فشار آوردن هنگام دفع مدفوع می گردد که این کار می تواند هموروئید را تشدید یا ایجاد کند. همینطور ممکن است فشار بیش از اندازه وزن جنین در طول سه ماهه دوم باعث ایجاد هموروئید شود.


 درمان التهاب هموروئید

کرم کورتیکواستروئید: اگر التهاب شدید در اطراف مقعد خود دارید، ممکن است پزشک شما کرم کورتیکواستروئید را برای تان تجویز کند که حاوی استروئید است. شما نباید بیش از یک هفته از کرم کورتیکواستروئید استفاده کنید که باعث می‌ شود پوست اطراف مقعد نازک‌ تر و آسیب پذیرتر شود.

مسکن ها: داروهای رایج آرام بخش مانند پاراستامول می‌ تواند به تسکین درد و درمان التهاب هموروئید کمک کند. اما اگر خونریزی بیش از حد داشته باشید، از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، اجتناب کنید. همچنین باید از مسکن‌ های کدئین به خاطر اینکه یبوست را تشدید می کنند، اجتناب کنید.

پزشک عمومی شما داروهایی را تجویز می‌ کند که حاوی بیهوشی موضعی برای درمان درده‌ ای دردناک است. مثل درمان‌ های موضعی بدون نسخه، که باید فقط برای چند روز استفاده شود زیرا آن‌ ها می‌توانند پوست اطراف مقعد شما را حساس‌ تر کنند.


اگر هموروئید درمان نشود؟

اگر هموروئید در زمان مناسبش درمان نشود، ممکن است به یبوست بیش از اندازه منتهی شود. یبوست نیز می تواند هموروئید را تشدیدتر کند. در صورت درمان مناسب هموروئید احتمال دارد هموروئید به هموروئید لخته ای و ترمبوز تبدیل شود و با خونریزی در مدفوع و درد زیاد همراه باشد.

در این حالت دیگر درمان های غیرجراحی جوابگوی درمان نیستند و باید با روش های جراحی این مشکل را برطرف کرد. هموروئید خارجی می‌ تواند باعث خارش و سوزش در ناحیه مقعد شما شود. در این مرحله هموروئید خارجی خیلی ناراحت کننده می‌ شود. شرایط احتمالی دیگر نیز ممکن است رخ بدهد.

در حالتی که اگر هموروئید درمان نشود؟ و به تنهایی جدی گرفته نشود، خونریزی مقعدی می‌ تواند ناشی از دیگر شرایط از جمله مقعد، رکتوم یا کولون یا عفونت باکتریایی باشد که می توانند به سلامت شما آسیب بزنند. اگر هر نوع خونریزی مقعدی جدیدی را تجربه کردید، مهم است که پزشک آن را به طور صحیح تشخیص دهد و درمان کند.


درمان هموروئید بیرونی

درمان‌ های موضعی دارویی: کرم‌ های مختلف، پماد و شیاف را به راحتی می توانید از داروخانه‌ ها بدون تجویز پزشک تهیه کنید. آن‌ ها می‌ توانند برای تسکین هر گونه تورم و ناراحتی استفاده شوند. این داروها فقط باید برای ۵ تا ۷ روز در یک زمان استفاده شوند. ممکن است در صورت استفاده طولانی‌ تر از آن‌ ها، پوست حساس اطراف مقعد تحریک شود.

هر دارویی باید با رژیم غذایی و توصیه‌ های خود مراقبتی ترکیب شود. هیچ مدرکی دال بر اینکه یک روش موثرتر از دیگری است، وجود ندارد. از پزشک یا داروخانه بپرسید که کدام محصول برای شما مناسب‌ تر است، و همیشه اطلاعات مربوط به دارو را که به همراه آن است را بخوانید. از بیش از یک محصول استفاده نکنید.

داروهای ضدیبوست: اگر شما مبتلا به یبوست هستید، پزشک عمومی ممکن است ملین تجویز کند. Laxatives نوعی دارو است که می‌ تواند به خالی شدن روده کمک کند.

درمان‌ های غیرجراحی: اگر تغییرات رژیم غذایی و دارو باعث بهبود علائم شما نشوند، ممکن است پزشک عمومی شما را به یک متخصص ارجاع دهد. آن‌ ها می‌ توانند تایید کنند که آیا شما هموروئید پیشرفته دارید یا نه و درمان مناسب آن چگونه است. اگر شما در قسمت فوقانی مجرای مقعد خود احساس ناراحتی می کنید، روش‌ های غیر جراحی مانند باندینگ و اسکلروتراپی ممکن است توصیه شود.

باندینگ شامل یک باند الاستیک بسیار سفت در اطراف پایه هموروئید برای قطع خون رسانی به آن‌ است. سپس هموروئید در حدود یک هفته پس از درمان می افتد. باندینگ معمولا یک روش سرپایی است که نیاز به بیهوشی ندارد و اغلب افراد می‌ توانند روز بعد از آن به فعالیت‌ های طبیعی خود بازگردند.

ممکن است یک روز احساس درد یا ناراحتی بکنید. مسکن‌ های معمولی معمولا کافی هستند، اما پزشک شما می‌ تواند چیزی قوی‌ تر از آن تجویز کند. ممکن است متوجه نشوید که همورئید از بین رفته‌ است. اگر در یک هفته بعد از درمان  متوجه ترشح موکوس در هنگام دستشویی شوید، معمولا بعنی درمان هموروئید بیرونی شما کاهش‌ یافته است.

پس از این روند، شما ممکن است پس از رفتن به دستشویی متوجه خون شوید. این طبیعی است، اما خونریزی زیادی وجود ندارد. اگر خون قرمز روشن و لخته خون خارج شود، سریعا به نزدیک‌ ترین محل اورژانس مراجعه کنید. زخم‌ ها می‌ توانند در محل باند ایجاد شوند اگرچه معمولا بدون نیاز به درمان التیام پیدا می کنند.


درمان پزشکی هموروئید

روش‌ های درمانی غیر جراحی را امتحان کنید. چند گزینه وجود دارد که دکتر شما می‌ تواند به شما مشورت دهد. این گزینه‌ ها عموما ایمن و موثر هستند، حداقل تهاجمی هستند و معمولا در یک محیط سرپایی انجام می‌ شوند.

بستن باند لاستیکی: این روش با حداقل تهاجم با استفاده از نوارهای پلاستیکی کوچک برای تسریع جریان خون به هموروئید است. دکتر شما این باندها را در اطراف هموروئید قرار خواهد داد و در عرض یک هفته هموروئید متلاشی شده و کاملا سقوط می‌ کند.

تزریق اسکلروتراپی: این روش شامل یک تزریق شیمیایی در بافت ملتهب است. این کار منجر به اختلال در هموروئید و کاهش درد و التهاب می‌ شود. تزریق باعث درد نسبتا کمی می‌ شود، اما ممکن است کمتر از بستن باند لاستیکی موثر باشد.

انعقاد: در این روش از لیزر، نور مادون‌ قرمز، یا گرما (دو قطبی) استفاده می‌ شود. عوارض جانبی اندکی دارد ولی اغلب در مقایسه با باند لاستیکی، میزان بازگشت بالایی دارد.

یک روش عمل جراحی را دنبال کنید. در برخی موارد، هموروئید ممکن است به درمان‌ های غیر جراحی پاسخ ندهد. اگر با درمان‌ های دیگر موفقیت نداشته باشید ، یا اگر هموروئید شما بزرگ تر شده است، پزشک شما ممکن است جراحی را برای برداشتن هموروئید پیشنهاد دهد.

چند گزینه جراحی متفاوت وجود دارد، و ممکن است در یک محیط سرپایی و یا ممکن است به بستری شدن با توجه به تکنیک جراحی و شدت هموروئید نیاز داشته باشند. روش‌ های جراحی خطر خونریزی طولانی‌ مدت، عفونت و نشت مدفوع را برطرف می کنند، اگرچه عوارض آن در طولانی‌ مدت بسیار نادر هستند.

(جراحی) هموروئیدکتومی: این روش جراحی برداشتن هموروئید و بافت اطراف هموروئید است. هموروئیدکتومی موثرترین راه برای درمان پزشکی هموروئید

 است که به سایر درمان‌ ها پاسخ نمی‌ دهند.

هموروئیدکتومی با استاپلر: روش این جراحی مطالعه نوع کارآزمایی بالینی است. این گزینه کمتر دردناک تلقی می‌ شود، اما اغلب منجر به عود درمان هموروئید و پرولاپس رکتوم می‌ شود. 


درمان هموروئید چیست

اگر منظور شما از درمان فوری درد هموروئید استفاده از قرص یا دارویی باشد که در عرض چند لحظه هموروئید شما را درمان کند، این کاملا فکری اشتباه است. شاید کرم یا دارویی خاصی برای درمان هموروئید وجود داشته باشد ولی در فوری بودن آن می توان شک کرد. کلا هر گونه دارو و درمانی باید تحت نظر پزشک متخصص بیماری های مقعدی و گوارشی استفاده شود.

هموروئید را درک کنید. یک هموروئید رگ خونی متورم و ملتهب در ناحیه مقعد یا رکتوم است. هموروئید باعث افزایش فشار در ناحیه لگن و مقعد می‌ شود. یبوست مزمن و اسهال مزمن از علل شایع هموروئید هستند. زنان در مراحل پایانی بارداری نیز دچار هموروئید می شوند و افرادی که اضافه‌ وزن دارند هم مبتلا می شوند. رابطه مقعدی گاهی اوقات باعث هموروئید می‌ شود و می‌ تواند در داخل یا خارج رخ دهد.

هموروئید داخلی در داخل رکتوم اتفاق می‌ افتد. اگر به اندازه کافی بزرگ شود یا آنقدر نزدیک مقعد باشد، ممکن است در طول یک حرکت روده بزرگ تر شوند.

هموروئید خارجی در ناحیه اطراف دهانه مقعد اتفاق می‌ افتد. اگر آن‌ ها در زیر پوست مقعد به شدت عصبانی و لخته شوند، می‌ تواند به یک توده سخت تبدیل شود. و هموروئید تورمبوز را ایجاد کند.

پس برای درمان هموروئید چیست لازم است که انواع هموروئید و علائم آنها را بشناسید. اگر شما مشکوک هستید که یک هموروئید دارید، مهم است که علائم این وضعیت را بدانید. آشکارترین نشانه هموروئید داخلی خونریزی قرمز و روشن با حرکات روده شما است. وقتی خودتان را تمیز می کنید خون قرمز روشنی خواهید دید. در بیشتر موارد، آن‌ ها باعث درد نمی‌ شوند.

هموروئید خارجی می‌ تواند باعث خارش و سوزش در ناحیه مقعد شود. معمولا بعد از یک حرکت روده از بین می‌ روند. گاهی هموروئید خارجی خیلی ناراحت کننده می‌ شود. شرایط احتمالی دیگر را نیز درک کنید. در حالی که هموروئید به تنهایی معمولا جدی گرفته نمی شود، خونریزی مقعدی می‌ تواند ناشی از دیگر شرایط از جمله مقعد، رکتوم یا کولون یا عفونت باکتریایی باشد که می توانند به سلامت شما آسیب بزنند. اگر هر نوع خونریزی مقعدی جدیدی را تجربه کردید، مهم است که پزشک آن را به طور صحیح تشخیص دهد و درمان کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی