کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان

کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان

کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مسعود روحی هستم و در زمینه درمان بیماریهای گوارشی و نشیمنگاهی فعالیت می کنم. برای اطلاع رسانی بیشتر در باره این بیمارها و فراهم کردن دسترسی بهتر بیماران به پزشکان متخصص و زبده، سایت کلینیک سامان ایجاد شده است. شما می توانید با مراجعه به سایت و شماره گیری تلفن های سایت با پزشکان متحصص این بیماریها در تماس باشید و مشکلات خودتان را با آنها در میان بگذارید.
مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان آماده است تا بیماری شما را در کمترین زمان و به صورت ریشه ای درمان نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کلینیک سامان تماس بگیرید.

  • ۰
  • ۰

شقاق مقعدی یا فیشر در زیر پوست مجرای مقعد، به صورت شکافی ظاهر می شود. این شرایط بر مردان و زنان تاثیر می‌ گذارد و می‌ تواند در هر سنی رخ دهد. شقاق مقعدی معمولا در قسمت پشتی مقعد در جهت شکاف باسن پدیدار می شود. شکافی که در کمتر از ۶ هفته درمان می شود و از بین می رود یک شکاف حاد نامیده می‌ شود.

شقاق مقعدی

برای درمان شقاق مقعدی باید علل شقاق و علائم آن را بشناسیم تا در زمان مناسب نسبت به درمان شقاق اقدام کنیم.

درمان شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی یا فیشر در زیر پوست مجرای مقعد، به صورت شکافی ظاهر می شود. این شرایط بر مردان و زنان تاثیر می‌ گذارد و می‌ تواند در هر سنی رخ دهد. شقاق مقعدی معمولا در قسمت پشتی مقعد در جهت شکاف باسن پدیدار می شود. شکافی که در کمتر از ۶ هفته درمان می شود و از بین می رود یک شکاف حاد نامیده می‌ شود.

درمان شقاق مقعدی چیست؟ شقاقی که بیش از ۶ هفته طول بکشد، شکاف مزمن نامیده می‌ شود. معمولا شقاق مزمن با یک برچسب پوستی مانند pile در ناحیه پشتی مقعد احساس شود.

شقاق مقعدی معمولا براثر ترومای وارد شده به کانال مقعد ایجاد می شود. این تروما و ضربه منجر به ایجاد شکاف در این ناحیه می شود. مدفوع سفت نیز یکی دیگر از علل شقاق است. به ویژه اگر با یبوست همراه باشد که باعث افزایش فشار به ناحیه موردنظر می شود و در هنگام عبور مدفوع سخت و سفت باعث پارگی پوست ظریف پری مقعد می‌ شود.

اسهال و حرکت مداوم روده نیز باعث پارگی پوست مقعد می‌ شود. یتروژنیک — در هنگام قرار دادن یک دماسنج رکتوم، پروب USG، آندوسکوپ، لوله انما ممکن است پاره شود.

وضع حمل و رابطه مقعدی نیز از علل ایجاد شقاق هستند و سرطان، سل، بیماری‌ های مقاربتی، عفونت‌ های ویروسی و غیره از علل نادر بیماری شقاق هستند.

علایم شکاف نیز با مدفوع دردناک در هنگام عبور مدفوع خود را نشان می دهند. ممکن است آنقدر شدید باشد که بیمار از حرکت روده بترسد و از تخلیه مدفوع منصرف شود. با این حال این امر باعث یبوست و ایجاد مدفوع سخت می‌ شود که منجر به چرخه معیوب تروما و مدفوع سخت می‌ شود. درد در هنگام دفع مدفوع ممکن است شدیدتر باشد، سوزش و درد دفع مدفوع ممکن است برای چند ساعت دوام بیاورد.

خونریزی و مشاهده خون در مدفوع، گاهی به صورت رگه‌ ای از خون بر روی توالت یا بر روی لباس دیده می‌ شود. یکی دیگر از علائم شقاق نیاز به وارد کردن فشار در هنگام عبور مدفوع است که این به خاطر آن ست که اسفنکتر مقعد به حالت اسپاسم می‌ رود.

خارش در ناحیه مقعد و تخلیه آسیب زننده بر مقعد و همچنین در مواردی که درمان شقاق طول می کشد، یک برچسب پوستی شکل رشد می‌ تواند در لبه شکاف و شقاق احساس شود.

درمان شقاق مقعدی در کودکان

همانگونه که گفته شده شقاق مقعدی، شکاف یا پارگی در آستر رکتوم پایینی است. خارش می‌ تواند باعث درد در کودکان شود. ممکن است پس از تمیز کردن کودک، خون قرمز روشنی روی کاغذ توالت مشاهده کنید. در این حالت ممکن است یک شقاق در کودک شما شکل گرفته باشد. همچنین اگر کودک شما دچار یبوست باشد و مجبور باشد یک توده سفت مدفوع را دفع کند.همینطور اگر کودک تان نتواند عضلات مقعد را در طول حرکت روده آرام کند، ممکن است به شقاق مبتلا شده باشد.

اغلب شقاق های مقعد پس از چند روز یا چند هفته درمان می‌ شوند. اگر کودک تان دارای شقاق مقعد است و زمان التیام آن بیش از حد طول کشیده است، دکتر ممکن است داروی برای آن تجویز کند. ممکن است در موارد نادری نیاز به جراحی باشد.

شقاق یا فیشرهای مقعدی باعث سرطان روده نمی‌ شوند و آنها به مشکلات جدی دیگری منجر نمی‌ شوند. اما اگر مدفوع کودک شما با خونریزی همراه است، حتما با دکترتان صحبت کنید.

مراقبت پیگیر بخش کلیدی درمان و ایمنی کودک شما است. مطمئن باشید که به همه قرارهای خود با پزشک تان می رسید و اگر فرزندتان مشکلی پیدا کرده حتما با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. همچنین ایده خوبی است که نتایج تست کودک تان را بشناسید و لیستی از داروهایی که کودک تان می گیرد را پیش خودتان نگه دارید.

تشخیص و درمان شقاق مقعدی در کودکان با سابقه علایم شما و با بازرسی خارجی مقعد برای تایید تشخیص کافی است. در موارد نادر پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که هر گونه علت زمینه‌ ای را برای این شقاق در نظر بگیرید.

درمان شقاق بعد از زایمان

شقاق مقعدی یک رخداد بسیار شایع در دوران بارداری است. در سه‌ ماهه سوم بارداری، از هفته ۲۹ تا تولد نوزاد، خطر داشتن شقاق مقعدی افزایش می‌ یابد. شما همچنین ممکن است شقاق های مقعدی را پس از زایمان بیشتر تجربه کنید. چون وقتی تمام هل دادن و تقلا اتفاق می‌افتد، فشار افزایش می‌ یابد و گاهی باعث می‌ شود که قسمت مقعد شما را پاره کند تا شکاف ایجاد شود.

یک شقاق مقعدی، پارگی یا زخم در آستر کانال مقعد است، درست در داخل دهانه مقعد. چنین شکاف‌ های بارداری می‌ تواند بسیار دردناک باشد، به خصوص وقتی که شما در حال دفع مدفوع و برای مدتی بعد از آن هستید.

درد شدید اولیه معمولا با درد سوختگی عمیق جایگزین می‌ شود که ممکن است برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت بعد از آن که به دستشویی رفته‌ اید احساس شود. شقاق مقعدی نیز می‌ تواند باعث خونریزی جزئی شود که ممکن است به خود روی مدفوع یا کاغذ توالت شما بریزد.

بنابراین شقاق های مقعدی معمولا دو علامت اصلی درد و خونریزی دارند. درمان شقاق بعد از زایمان و در حاملگی می‌ تواند به روش‌ های مختلفی طبقه‌ بندی شود:

یک شقاق یا فیشر حاد مقعدی که برای کم‌ تر از ۶ هفته طول می کشد.
یک شقاق یا فیشر مزمن مقعدی که برای ۶ هفته یا بیشتر از آن طول می کشد.
یک شقاق مقعدی اولیه که هیچ علت زمینه‌ ای برای آن قابل‌ شناسایی نیست، اما به نظر می‌ رسد که با روشی که ماهیچه‌ های مقعد کار می‌کنند، به وجود می آید. اسفنکتر داخلی که ماهیچه اطراف مقعد است گاهی به شدت منقبض می‌ شود. این اسپاسم باعث افزایش فشار در مجرای مقعدی می‌ شود که بیشتر مستعد پارگی است. در عین حال، افزایش فشار نیز جریان خون را به مقعد محدود می‌ کند و بدن شما را از التیام خودش در حالت طبیعی، و از التیام شقاق در همان زمان باز می دارد.
یک شقاق مقعدی ثانویه که به دلیل وجود یک علت زمینه‌ ای شناخته‌ شده مانند یبوست، بیماری التهابی روده، بارداری یا حتی یک عفونت مقاربتی به وجود می آید.
تقریبا ۱ نفر از ۱۰۰ نفر از زنان در اواخر بارداری، شقاق مقعدی را توسعه می دهند، اما این امر برای زنان در بعد از تولد نوزاد به ۱ نفر در ۷ مادر جدید می رسد.

اگر شما در حاملگی خود دچار خونریزی مقعدی هستید، لازم است به پزشک متخصصی مراجعه کنید تا سلامتی شما را بررسی کند. اما معمولا از مدفوع خودتان مطمئن شوید که نرم و دفع خوبی داشته باشد. به طور خاص برای درمان علایم شقاق و شیارهای مقعد فرمول‌ بندی می‌ شوند.

علاوه بر این، شما باید یک رژیم غذایی عالی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بخورید، در روز ۸ لیوان آب بنوشید و ورزش کنید و هرگز از رفتن به دستشویی خودداری نکنید.

درمان شقاق پشت

شقاق های حاد که کمتر از شش هفته طول می کشند معمولا با داروهای غیر جراحی درمان می‌ شوند. حتی شقاق های مزمنی که برای اولین بار تحت درمان پزشکی قرار می‌ گیرند، با دارو می توانند درمان شوند. هدف از درمان شکستن چرخه معیوب اسپاسم اسفنکتر مقعد و پارگی پوست مقعد است.

داروهای گیاهی دارویی برای کاهش التهاب در ناحیه مفید هستند. این داروها باعث می شوند قبل از خواب حجم مدفوع کمتر شود و مدفوع نرم تر شده و سریعتر دفع گردند.

رژیم غذایی پر از فیبر برای جلوگیری از یبوست نیز یک درمان شقاق پشت است که بسیار راهگشاست. افزایش مصرف آب و مایعات نیز به فیزیوتراپی کف لگن کمک می‌ کند تا به کاهش اسپاسم اسفنکتر مقعد یاری برساند. درمان دارویی از روغن‌ های گیاهی استفاده می‌ شود.

استفاده از وان حمام و وان نیم تنه راه دیگری برای درمان شقاق پشت است. نشستن در آب‌ گرم که باسن شما را می‌ پوشاند و باعث می شود باسن شما پس از حرکت روده ناراحتی کمتری را در حین اجابت مزاج تحمل کند.

استفاده از نیتروگلیسرین ها و استفاده از آنها در قالب پماد، به کاهش اسپاسم اسفنکتر مقعد کمک می‌ کند. با این حال، این عارضه دارای عوارض جانبی مانند سردرد است که نقش آن را محدود می‌ کند. پماد نیفدیپین همچنین برای ریلکس کردن اسفنکتر مقعد استفاده می‌ شود.

درمان شقاق پیشرفته

درمان جراحی برای مراحلی از بیماری توصیه می شود که دیگر درمان های محافظه کارانه کارآیی ندارند و شقاق های حاد تبدیل به شقاق های مزمن شده اند. برای درمان شقاق پیشرفته نیاز به یک سری جراحی است که باید توسط متخصص این کار در زمان مناسب انجام شود.

تزریق سم بوتولینیوم a (بوتاکس) نیز یک درمان شقاق پیشرفته است. بوتاکس به اسفنکتر داخلی مقعد تزریق می‌ شود. اثرات بوتاکس در سه ماه بعدی خود را نشان می دهد و باعث التیام شقاق می شود. با این حال، هزینه بالای این نوع درمان، و یک اثر جانبی عمده، بی اختیاری در شکل های مختلف در زمان اجابت مزاج، استفاده از بوتاکس را کاهش می‌ دهد.

اتساع و انبساط لردها نیز یک درمان قدیمی است که باعث آسودگی اسفنکتر خوب و تسکین درد می‌ شود. اما اتساع شدیدتر می‌ تواند منجر به خراش‌ های متعدد روی پوست مقعدی شود و ممکن است به ۶ تا ۱۲ هفته استراحت نیاز داشته باشد. همچنین بافت زخمی روی شقاق و شکاف می‌ تواند یک منبع ناراحتی دائمی باشد و باید به طور جداگانه حذف شود.

روش درمان PLIS نیز یک روش کمی تهاجمی است که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود که در آن یک برش کوچک در اسفنکتر داخلی ایجاد می‌ شود. بنابراین در طول اجابت مزاج، فشار خون به طور قابل‌ ملاحظه‌ ای کاهش می‌ یابد و تسکین رضایت‌ بخشی از درد وجود دارد.

این روش های درمانی نیاز به مهارت و تخصص کافی در زمینه های مختلفی از جراحی دارد که باید توسط جراح متخصص انجام شود. این روش ها به عنوان قطع غیرعمدی اسفنکتر ممکن است منجر به بی‌ اختیاری در ادرار برای مدت زمانی کوتاه شود.

درمان شقاق مقعدی مزمن

شقاق مقعدی یک بیماری شایع و اغلب دردناک براثر پارگی کوچک یا ایجاد زخم (زخم باز) در آستر مقعد است. این بیماری می‌ تواند باعث خونریزی، خارش موضعی و درد با حرکت روده شود که می‌ تواند شدیدتر نیز گردد. وقتی یک نفر دارای شقاق مقعدی است، درمان اولیه می‌ تواند شامل یک رژیم غذایی پر فیبر، ملین ها و پماد با داروی بیهوشی برای ناحیه آسیب‌ دیده باشد. شیارهای مقعدی معمولا ظرف چند هفته التیام می‌ یابند، اما آنهایی که پس از ۴-۶ هفته التیام نمی یابند شقاق مزمن نامیده می‌ شوند.

اگر کسی یک شقاق مزمن داشته باشد تصور می‌ شود که دلیل درمان نشدن آن است که ماهیچه حلقوی (اسفنکتر) که دور مقعد می‌ چرخد، آنقدر پر از عصب شده‌ که جریان خون را به آستر مقعد کاهش می دهد. این بدان معناست که اکسیژن کافی (به وسیله خون) به شکاف (یا محل پاره شده) نمی‌ رسد. بدون اکسیژن کافی، سلول‌ هایی که آستر را می‌ سازند نمی‌ توانند رشد کنند و ترمیم شوند.

داروی مجاز برای درمان شقاق مزمن مقعدی در بزرگسالان (۱۸ سال به بالا)، پماد گلیسریل ترنیترات (همچنین Rectogesic چهار میلی گرم / گرم پره رکتال)، گلیسریل ترنیترات GTN است. پماد GTN دو بار در روز مورد استفاده قرار می‌ گیرد و برای تسکین درد ناشی از شقاق موثر است. GTN به ماهیچه‌ های حلقوی (اسفنکتر) کمک می‌ کند تا استراحت کنند که این کار باعث می‌ شود خون بیشتری به آستر مقعد منتقل شود تا سلول‌ هایی که آستر را می‌ سازند بتوانند شکاف و شقاق را التیام بخشند.

درمان های دیگری که برای شقاق مزمن وجود دارند شامل تزریق سم بوتولینوم (مثل بوتاکس) در اطراف مقعد یا یک روش جراحی است. هر دوی این درمان‌ ها به ماهیچه‌ های حلقوی (اسفنکتر) کمک می‌ کنند تا استراحت کنند و اجازه دهند خون بیشتری به آستر مقعد منتقل شود. دیلتیازم هیدروکلراید یا کرم diltiazem نیز می‌ تواند با تجویز پزشک مورد استقاده قرار گیرد. همچنین این دارو گاهی اوقات در کودکان نیز استفاده می‌ شود؛ هیچ دارویی برای درمان شقاق مزمن مقعدی در کودکان وجود ندارد.

راه درمان شقاق مقعدی چیست؟

راه درمان شقاق مقعدی چیست تروما یا جراحت می‌ تواند کانال مقعدی را گسترش دهد و شقاق یا شکافی در آستر مقعد ایجاد کند. این شکاف ها که به شقاق یا فیشر مقعدی معروف هستند معمولا از مدفوع بزرگ یا سخت می‌ آیند. آن‌ ها می‌ توانند در طول و بعد از حرکات روده درد و خونریزی ایجاد کنند.

هدف درمان تسکین درد و ناراحتی است و آستر پاره را التیام می‌ بخشد. شقاق مقعدی حاد — آن‌ هایی که بیش از ۶ هفته دوام نمی‌ آورند — رایج هستند و معمولا خودشان درمان می‌ شوند.

شقاق مقعدی مزمن — آن‌ هایی که بیش از ۶ هفته طول می‌ کشد — ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی یا جراحی برای درمان داشته باشند.

برای درمان شقاق مقعدی چکار کنیم؟

مراقبت از خود بهترین درمان شقاق مقعدی است. اگر شقاق ناشی از یبوست یا اسهال باشد، می‌ توانید چند عادت را برای کمک به کاهش فشار در کانال مقعد تغییر دهید.

این مراحل می‌ توانند به تسکین علائم کمک کنند و بهبودی را در بیشتر موارد بیشتر کنند. برای درمان شقاق مقعدی چکار کنیم؟

آب بنوشید. مقدار زیادی مایعات خالی از کافئین در طول روز بنوشید. ( الکل زیاد و کافئین می‌ تواند منجر به دهیدراسیون شود.)

برای اجتناب از یبوست، یک رژیم غذایی پر از فیبر بخورید. هدف شما باید هر روز ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر باشد. شما می‌ توانید به تدریج مقدار فیبری را که می‌ خورید را افزایش دهید. سبوس گندم، سبوس جو، غلات سبوس‌ دار شامل برنج قهوه‌ای، آرد جو و پاستاهای سبوس‌ دار، غلات و نان، نخود و حبوبات و مرکبات مانند آلو و آب آلبالو بخورید.

اگر نمی‌ توانید فیبر کافی را از غذا بگیرید، سیب زمینی را امتحان کنید. آن‌ ها می‌ توانند به نرم کردن مدفوع کمک کنند و شما را منظم کنند. برای اجتناب از باد شکم، به تدریج مقدار هر نوع مکمل فیبر را افزایش دهید تا زمانی که به دوز توصیه‌ شده برسید.

در صورتی که اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود را انجام دهید، مکمل های laxatives می‌ تواند کمک کند. قبل از استفاده از laxatives ، از پزشکتان بپرسید که او چه پیشنهاد می‌کند.

شقاق مقعدی چگونه درمان می شود؟

شقاق مقعدی چگونه درمان می شود؟ دستشویی رفتن را نادیده نگیرید. گذاشتن حرکات روده برای آینده می‌ تواند منجر به یبوست شود. مدفوع ممکن است سخت‌ تر شود و باعث درد بیشتری شود.

در توالت فشار بیش از اندازه نیاورید و یا نشستن خود را بیش از اندازه طول ندهید. این می‌ تواند فشار را در کانال مقعد افزایش دهد.

به آرامی ناحیه مقعد خود را پس از هر حرکت روده تمیز و خشک کنید.

از محرک‌ ها برای پوست، مانند صابون‌ های معطر یا حمام حباب دوری کنید.

درمان یبوست مزمن یا اسهال مداوم را انجام دهید. حمام، یا حمام لگن می‌ تواند باعث بهبود سلامتی شقاق مقعدی شود. با خیساندن ناحیه رکتال در یک وان آب‌ گرم، دو یا سه بار در روز برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه — شما می‌ توانید مقعد را تمیز کنید، جریان خون را بهبود بخشید، و اسفنکتر مقعد را شل کنید.

دکتر شما ممکن است پماد نیترات را برای کمک به بالا بردن جریان خون به کانال مقعد تجویز کند، که به بهبود شقاق سریع‌ تر کمک می‌کند. برخی عوارض جانبی ممکن است شامل سردرد، گیجی و فشار خون پایین همراه این پماد باشد. پماد نیترات نباید در ۲۴ ساعت پس از مصرف داروهای نعوظ مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و یا ورداآنفیل (لویترا) مورد استفاده قرار گیرد.

مهار کننده‌ های کانال کلسیم داروهای کاهش‌ دهنده فشار خون هستند. برخی از موارد موضعی می‌ توانند شقاق ها را نیز درمان کنند. عوارض جانبی ممکن است شامل سردرد باشد. همچنین می‌ توانید مسدود کننده‌ های کانال کلسیم را به صورت دهانی استفاده کنید تا شقاق مقعدی را درمان کنید، اگرچه التیام ممکن است آهسته‌ تر و عوارض جانبی بیشتری داشته باشد.

وقتی درمان‌ های موضعی جواب نمی‌ دهند و به کار نمی آیند، تزریق بوتاکس و توکسین بوتولینوم به داخل اسفنکتر گاهی مرحله بعدی است. تزریق بوتاکس به طور موقت عضله اسفنکتر را فلج می‌ کند، درد را تسکین می‌ دهد و ۶۰ درصد تا ۸۰ درصد بیماران را درمان می کند. ممکن است نتوانید حرکات روده خود را کنترل کنید و یا از باد شکم خودداری کنید، اما موقتی است. محققان هنوز در حال بررسی بوتاکس برای مشخص کردن بهترین دوز، محل‌ های تزریق، و مقدار آن هستند که ایمن و سالم برای درمان شقاق مقعدی باشد.

احتمالا برای شقاق مقعدی نیاز به جراحی ندارید مگر اینکه اشکال دیگر درمان کارساز نباشد. جراحی که به نام اسفنکتروتومی خارجی نامیده می‌ شود، شامل یک برش کوچک در عضله اسفنکتر مقعد است. این درمان درد و فشار را کاهش می‌ دهد و به شقاق اجازه التیام می‌ دهد.

درمان زخم شقاق مقعدی

اگرچه بسیاری از جراحان برداشتن شقاق مقعدی با روش اسفنکتروتومی با عوارض جانبی کمی انجام می دهند. ولی به نظر می رسد که این روش همیشه برای حذف شقاق روشی کارآمد نیست و ویژگی‌ های شقاق را نیز باید در نظر گرفت.

اگر شقاق سخت و نامنظم باشد، پیشنهاد می‌ شود که برای احتمال سرطان مقعد، بیوپسی نیز انجام شود. اگر لبه‌ ها و پایه شقاق به شدت زخمی باشند، ممکن است مشکلی پس از جراحی با تنگی مقعد وجود داشته باشد، وضعیتی که در آن اسکار یا زخم بیشتر باعث باریک شدن کانال مقعد می‌ شود و در عبور مدفوع دخالت می‌ کند.

در درمان زخم شقاق مقعدی، ممکن است بهتر باشد شکاف زخم را قطع کنید تا فرصتی برای التیام زخم با زخم کم‌ تر و شانس تنگی کمتر وجود داشته باشد. در نهایت، یک پاپیلای بزرگ مقعدی یا یک برچسب بزرگ هموروئید ممکن است به طور فیزیکی با ترمیم زخم تداخل داشته باشد و آن‌ ها را بهبود بخشد.

عدم درمان شقاق مقعدی

بسیاری از بیمارهایی که به شقاق مقعدی مبتلا هستند درست در زمانی به پزشک مراجعه می‌ کنند که دیر شده است. این دیر آمدن باعث شقاق مزمن و تنگی مقعد آنها می شود و کار درمان را سخت تر می کند.

به خاطر حمایت نکردن نسج نرم در پشت مقعد، شایع‌ ترین محل شقاق در این ناحیه ایجاد می‌ شود، مواردی از شقاق دوبل و مواردی انگشت‌ شمار از سه تا چهار شقاق در بیماران ایجاد می‌ شود.

تعدادی از بیماران به ‌رغم جراحی اسفنکتروتومی و عدم درمان شقاق مقعدی در مدت دو تا سه هفته بهبود پیدا نمی کنند که این موارد نیاز به انجام جراحی دوباره دارد.

درمان فوری شقاق مقعدی

امروزه درمان فوری شقاق مقعدی حاد که محافظتی است مسکن، ملین و وان آب گرم است اما در مورد شقاق مقعدی مزمن عمل جراحی ضرورت دارد.

استعمال لیدوکائین 5 درصد پیش از اجابت مزاج و سپس ریختن آب گرم به مقعد، اسپاسم اسفنکتر را از بین برده و اجابت مزاج به راحتی انجام می شود و پس از اجابت مزاج، درد و سوزش به حداقل می رسد.

استفاده از قرص C-LAX شبی یک عدد و ناپروکسن 250 میلی‌گرم یک عدد صبح و یک عدد شب پس از صرف غذا به بهبود علایم بیماری کمک می کند.

حدود 75 درصد از بیمارانی که بیش از دو هفته تحت پیگیری با این روش درمانی هستند، بدون نیاز به انجام جراحی بهبود می یابند. بهتر است بیماران با شقاق مزمن مقعدی، دو هفته به روش محافظتی تحت درمان قرار گیرند و در صورت عدم پاسخ به درمان، اقدام به جراحی شود.

علاوه بر غذای معمول، استفاده از سبزیجات و میوه به ویژه خیار با پوست و نوشیدن چند لیوان آب اضافی جهت کمک به لینت مزاج موثر است.

مدت درمان شقاق مقعدی
مدت درمان شقاق مقعدی حاد تا تاثیر کامل، به حدود ده روز زمان نیاز است.

در درمان شقاق مزمن بعد از عمل، درد کاملا از بین می رود اما درد ناشی از برش و انجام جراحی تا چند روز ادامه دارد که با مسکن قابل کنترل است و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند. در صورتی که شقاق مزمن در ناحیه های غیر از خط وسط باشن مشاهده شود می تواند علامت بیماری های دیگری مثل کرون، ایدز، سیفلیس، سل و یا لوسمی باشد.

در صورتی که هر گونه دارویی را مصرف می کنید، باید دوباره به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. زیرا در مراحل مزمن بیماری دیگر درمان دارویی اثرگذار نیست و باید تحت درمان غیر دارویی و جراحی قرار بگیرید.

با وجود روش های نوین لیزری می توانید این جراحی را بدون درد و خونریزی و در محیط کلینیک بدون نیاز به بستری شدن انجام دهید و از روز بعد زندگی عادی روزمره خود را بدون نیاز به مراقبت خاص آغاز کنید. با درمان شقاق با لیزر سرپایی تحت بی حسی موضعی و بدون بستری درمان خواهید شد. اما در صورتی که تحت جراحی درمان شدید باید در روند بهبودی خود صبور باشید و برای بررسی وضعیت به جراح خود مراجعه کنید.

اگر شقاق مقعدی شما در مرحله مزمن است و به درمان دارویی پاسخ نمی دهد لازم است تا به سلامت خود اهمیت داده و برای جراحی آن آماده شوید. زیرا این بیماری در مرحله مزمن فقط با جراحی قابل کنترل خواهد بود.

ویژگی های متخصص درمان شقاق

ویژگی های متخصص درمان شقاق باید بتواند تشخیص درستی از نوع شقاق بیمار بدهد. با توجه به تشخیص نوع شقاق درمان مناسب با آن را توصیه نماید.

متخصص درمان شقاق باید نسبت به تمام درمان های دارویی و جراحی بیماری شقاق آگاهی داشته باشد و با توجه به وضعیت بیمار درمان مناسب را برای بیمار خود تجویز و عمل کند. تخصص و مهارت و تجربه متخصص در این زمان به او کمک خواهد کرد که عمل جراحی شقاق را به بهترین نحوی انجام دهد و سلامتی را به بیمار خود برگرداند.

درمان شقاق مقعدی نوزاد

اگر در نوزاد شما در کنار سوراخ معقد زخمی به صورت دو نقطه کوچک ایجاد شده و موقع مدفوع فشاری زیادی را وارد می کند. بدانید که نوزاد شما به شقاق مقعدی مبتلا شده است.

برای درمان شقاق مقعدی نوزاد می توانید از پماد زینک اکساید استفاده کنید. همینطور باید هر چه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

مراقبت و پیگیر بخش کلیدی درمان و ایمنی کودک شما است. مطمئن باشید که به همه قرارهای خود با پزشک تان می رسید و اگر فرزندتان مشکلی پیدا کرده حتما با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. همچنین ایده خوبی است که نتایج تست کودک تان را بشناسید و لیستی از داروهایی که کودک تان می گیرد را پیش خودتان نگه دارید.

  • ۹۷/۰۵/۱۰
  • Saman Amiri

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی