کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان

کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان

کلینیک بیمارهای نشیمنگاه

مسعود روحی هستم و در زمینه درمان بیماریهای گوارشی و نشیمنگاهی فعالیت می کنم. برای اطلاع رسانی بیشتر در باره این بیمارها و فراهم کردن دسترسی بهتر بیماران به پزشکان متخصص و زبده، سایت کلینیک سامان ایجاد شده است. شما می توانید با مراجعه به سایت و شماره گیری تلفن های سایت با پزشکان متحصص این بیماریها در تماس باشید و مشکلات خودتان را با آنها در میان بگذارید.
مرکز درمانی بیمارهای کلورکتال سامان آماده است تا بیماری شما را در کمترین زمان و به صورت ریشه ای درمان نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کلینیک سامان تماس بگیرید.

  • ۰
  • ۰

فیستول یک تونل کوچک است که غده عفونی را در مقعد به یک حفره باز در اطراف مقعد متصل می‌ کند. علایم فیستول شامل درد و تورم اطراف مقعد و همچنین درد با حرکات روده است.

درست داخل مقعد تعدادی غدد کوچک وجود دارد که اگر یکی از این غدد مسدود شود، آبسه (یک حفره عفونی) ممکن است شکل بگیرد. حدود ۵۰ درصد از این آبسه‌ ها به فیستول تبدیل می‌ شوند.

فیستول یک تونل کوچک است که غده عفونی را در مقعد به یک حفره باز در اطراف مقعد متصل می‌ کند. علایم فیستول شامل درد و ورم مقعدی یا تورم اطراف مقعد و همچنین درد با حرکات روده است. درمان فیستول مقعدی جراحی است. ​

فیستول یک تونل کوچک است که غده عفونی را در مقعد به یک حفره باز در اطراف مقعد متصل می‌ کند. علایم فیستول شامل درد و تورم اطراف مقعد و همچنین درد با حرکات روده است.


فیستول مقعدی چیست؟

درست داخل مقعد تعدادی غدد کوچک وجود دارد که اگر یکی از این غدد مسدود شود، آبسه (یک حفره عفونی) ممکن است شکل بگیرد. حدود ۵۰ درصد از این آبسه‌ ها به فیستول تبدیل می‌ شوند.

فیستول یک تونل کوچک است که غده عفونی را در مقعد به یک حفره باز در اطراف مقعد متصل می‌ کند. علایم فیستول شامل درد و ورم مقعدی یا تورم اطراف مقعد و همچنین درد با حرکات روده است. درمان فیستول مقعدی جراحی است. ​

مقعد محل خروجی است که از طریق آن مدفوع از بدن بیرون رانده می‌ شود. درست داخل مقعد تعدادی غدد کوچک هستند که اگر یکی از این غدد مسدود شود، ممکن است آبسه تبدیل به یک حفره عفونی شود.

آبسه مقعد معمولا با درناژ جراحی (تخلیه) درمان می‌ شود. اگرچه برخی از آنها خود به خود تخلیه می‌ شوند. حدود ۵۰ درصد از این آبسه‌ ها ممکن است به فیستول تبدیل شوند که در آن یک تونل کوچک، غده عفونی را درون مقعد به یک حفره باز در اطراف مقعد وصل می‌ کند. ​

اغلب نتایج فیستول نشان می دهند که فیستول ناشی از آبسه مقعدی است. ممکن است تعداد کمی فیستول به دلیل فرآیندهای دیگر مانند بیماری کرون، بیماری‌ های منتقله جنسی، تروما، سل، سرطان، یا دیورتیکولیت ایجاد شود.​

علائم فیستول مقعدی چیست؟

ممکن است علائم و نشانه‌ های زیر در فیستول مقعدی ظاهر شوند: ​

آبسه مقعدی دوباره ​
درد و تورم اطراف مقعد ​
درد با حرکات روده ​
خونریزی ​مقعدی
زه‌کشی بدبو یا کثیف (چرک) از یک حفره باز اطراف مقعد. درد پس از تخلیه فیستول ممکن است کاهش یابد. ​
سوزش پوست در مقعد به علت درناژ (تخلیه) مداوم ​
تب، لرز و احساس خستگی (البته این می‌ تواند نشانه‌ شرایط بیمارهای دیگری نیز باشد.) ​
اگر به این علائم فیستول مقعدی برخورد کردید هر چه زودتر باید پزشک خود را ملاقات کنید.

شیار و تونل از طریق هر دو طرف sphincters عبور می کند

انواع فیستول

پزشک شما معمولا با بررسی ناحیه اطراف مقعد می‌ تواند یک فیستول مقعدی را تشخیص دهد. او به دنبال یک حفره باز شده خارجی بر روی پوست شما خواهد بود. اگر این مورد را مشاهده شود، پزشک شما سعی خواهد کرد تا عمق و جهت مجرای فیستول را تعیین کند. اغلب زه‌ کشی می‌ تواند از دهانه خارجی تولید شود.

برخی انواع فیستول‌ های ممکن است در سطح پوست قابل‌ مشاهده نباشند. در این مورد، پزشک شما باید تست‌ های اضافی انجام دهد، که با آنوسکوپی شروع می‌ شود، که در آن یک ابزار خاص برای دیدن داخل مقعد و راست‌ روده شما استفاده می‌ شود. پزشک شما همچنین ممکن است سونوگرافی و یا MRI ناحیه مقعد را توصیه کند تا بتواند فیستول را بهتر تعریف کند.

اگر فیستول پیدا شود، ممکن است پزشک شما بخواهد آزمایش‌ های بیشتری انجام دهد، تا ببیند آیا شرایط مربوط به بیماری کرون، بیماری التهابی روده نیز وجود دارد. حدود ۲۵ درصد افراد مبتلا به بیماری کرون دچار فیستول می‌ شوند. در بین این مطالعات آزمایش‌ های خون، اشعه ایکس و کولونوسکپی نیز انجام می شوند. یک کولونوسکپی که در آن یک وسیله قابل‌ انعطاف و روشن در کولون از طریق مقعد وارد می‌ شود، تحت آرام‌ بخشی آگاهانه انجام می‌ شود، که شامل نوعی از بی‌ حس کننده نوری است. ​

تونل گره ها روی sphincters است و از طریق عضله کف لگن عبور می کند
بعد از تشخیص فیستول، جراحی انجام‌ شده توسط متخصص کولون و رکتوم معمولا برای مدیریت فیستول مقعدی ضروری است. در حین جراحی، پزشک عمق و وسعت مجرای فیستول را ارزیابی خواهد کرد. اغلب فیستول‌ ها با فیستولوتومی درمان می‌ شوند که در آن پوست و عضلات روی تونل بریده می شوند و آن را به شیار باز تبدیل می کنند. این به لوله فیستول اجازه می‌ دهد تا از داخل خارج شود.

ممکن است برای فیستول پیچیده تر، نیاز به تعبیه تخلیه مخصوص باشد که حداقل ۶ هفته بعد از آن انجام می‌ شود. جراحی فیستول عموما به صورت سرپایی انجام می‌ شود. تونل‌ های بزرگ یا عمیق فیستول ممکن است نیاز به بستری شدن کوتاه مدت در بیمارستان داشته باشند. ​

پس از جراحی فیستول، پزشک شما ممکن است مراقبت های بعد از عمل فیستول مقعدی را توصیه کند که ناحیه آسیب‌ دیده را در حمام گرم قرار دهید و از نرم کننده مدفوع یا laxatives را برای یک هفته استفاده کنید. از آنجایی که شما ممکن است پس از جراحی دچار برخی دردها یا ناراحتی ها شوید، پزشک شما قرص‌ های را برای آرام کردن دردتان تجویز می کند. اغلب فیستول‌ ها به درمان جراحی یا درمان فیستول با لیزر پاسخ مثبت می‌ دهند.

  • ۹۷/۰۶/۰۶
  • Saman Amiri

فیستول

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی